Beter huiswerk dankzij Facebook

Bij veel mensen klinkt het raar in de oren, dat leerlingen beter huiswerk leveren dankzij Facebook. Maar het is zo vreemd nog niet.

Vandaag de dag zitten bijna alle jongeren op Facebook, dus waarom zouden we dat niet gebruiken? Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen sneller een vraag zullen stellen via Facebook dan via mail of Smartschool. Ze krijgen hier namelijk veel sneller respons van medeleerlingen en misschien zelfs van hun leerkracht (als dat toegelaten is).

Er komen verschillende vragen naar boven over het uitwisselen van huiswerk en de afleiding van Facebook.
Natuurlijk kan je daar niet omheen, maar vroeger werd er ook al huiswerk doorgegeven. Jongeren moesten hier enkel wat vroeger voor opstaan en elkaar ontmoeten voor de schooluren.
Ik denk dat wanneer Facebook hen niet afleidt iets anders dat wel zal doen. Leerlingen staren ook uit het raam wanneer ze in de les zitten, dus ze kunnen overal afleiding door krijgen wanneer ze geen interesse hebben in de les, taak of toets.

Er zijn ondertussen leerkrachten die Facebook gebruiken voor overlegmomenten. Waarom niet? Als de leerlingen een groep aanmaken (met toezicht van de leerkracht) per klas, en hier een verantwoordelijke voor aanstellen, waarom zou dit dan niet kunnen werken? Op deze manier kan de leerkracht ook bijhouden met welke onderdelen leerlingen toch nog moeilijkheden hebben.

Ik ben wel van mening, dat als je als leerkracht toelaat om een groep op Facebook te maken, je zelf beheerder moet zijn van de groep. Je kan zelf beslissen wat er wel en niet opkomt. Dat is wel een belangrijk detail.

De leerkracht Techniek waar ik stage bij loop, gebruikt continu Facebook in zijn klas. De leerlingen hebben een groep waar ze foto’s kunnen posten van de lessen. Wanneer ze dan bijvoorbeeld een werkstuk gemaakt hebben, of aan het maken zijn, kunnen ze dit op Facebook zetten. Het motiveert leerlingen om het werkstuk zo goed mogelijk in orde te maken, want de rest van de leerlingen zal dit ook te zien krijgen.

In de lerarenopleiding wordt er steeds gesproken over het gebruiken van de leefwereld van de leerlingen. Hoe kan je dat beter doen dan Facebook te gebruiken?
De betrokkenheid verhogen, dat is ook zeer belangrijk. Leerlingen voelen zich betrokken tot een les of onderwerp, wanneer het iets is dat ze leuk vinden en zelf belang aan hechten. Voor hen is Facebook iets dat ze dagelijks gebruiken, dus best wel belangrijk voor hen.
De werkvorm van nu, is het coöperatief leren. Met andere woorden, leerlingen gaan elkaar helpen met hun huiswerk. Wat ik niet weet, kan de ander mij leren, op een snelle manier. Het is ook bewezen dat leerlingen veel sneller van elkaar leren dan van de leerkracht. Natuurlijk wordt coöperatief leren vooral toegepast in de klas, maar via Facebook doen ze het ook thuis.

Leerkrachten die geen Facebook hebben, zullen hier anders tegenover staan en dat begrijp ik volledig. Sinds de app van Smartschool er is voor op je smartphone, zijn leerkrachten veel vaker verbonden met hun Smartschool, met als gevolg dat leerkrachten ook veel sneller kunnen antwoorden op een mail.

Als we dan even afwijken van Facebook en kijken naar andere educatieve media in de klas, bijvoorbeeld PowerPoint, Prezi, Plickers, …. dan vind ik dat deze nog veel te weinig gebruikt worden. We moeten leerlingen uitdagen en klaar maken voor een toekomst vol met media en elektronica en dat begint volgens mij al van in de klas. Soms ga je eens tegen een muur lopen, want alles zit niet altijd mee. Denk maar aan het internet, dat laat ons vaak op de verkeerde momenten in de steek, dus je zal meer werk hebben en altijd een back-up moeten voorzien. Een les uitwerken met techniek of technologie waarvan de leerlingen onder de indruk zijn omdat ze deze nog niet kennen, is extra leuk en geeft ook meer voldoening. Bijvoorbeeld Plickers. Op 5 minuten kan je een leuke quiz maken en de leerlingen verbazen met de werking ervan. (Plickers wordt in een volgend bericht uitgelegd.)

Zelf zie ik er alleen maar de voordelen van in en er zullen ondertussen al genoeg leerkrachten zijn die deze visie delen. Maar zoals ik al zei, kan ik zeker en vast begrijpen dat er leerkrachten zijn die de voordelen niet zien of misschien zelfs niet willen zien.

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je sociale media goed en slim gebruikt in je lessen, dat het zeker een voordeel kan zijn.

Bron: De wilde, B, (2015). Beter huiswerk dankzij Facebook. Geraadpleegd op 30 september 2016 via https://www.klasse.be/3531/beter-huiswerk-dankzij-facebook/

Laurence

Plaats een reactie